خلاصه ای از پروژه

2.5 کیلومتر زیرسازی، 998 متر تونل و 20 دهانه پل بعلاوه پل سارای بیش از 550 متر طول

این پروژه شامل اجرای 2.5 کیلومتر زیرسازی راه آهن در شرایط توپوگرافی خاص و مناطق صعب العبور کوهستانی بوده که عمده این طول را تونلها (مجموعا 998 متر) و پل های خاص (مجموعا 20 دهانه با طول کلی 856 متر) تشکیل داده اند. پل سارای به طول بیش از 550 متر ( 10 دهانه تا 95 متر و 9 پایه تا 53 متر ) نیز در این قطعه از خاص ترین سازه های کل محور می‌باشد. این پل با مقطع باکس پیش تنیده پس کشیده و با روش طره متعادل توسط دو دستگاه قالب شاریو 250 تن (ساخته شده توسط شرکت توسار) بنا گردید.

سال خاتمه

در حال کار

سال شروع

1396

استان :  اردبیل

اقدام به مهندسی معکوس روی یک نمونه اروپایی با برند NRS و ساخت قالب شاریو با برند شرکت توسار (TRS) با ظرفیت احداث سگمنت های تا 250 تن و ابعاد عرشه تا عرض 13.6 متر از سال 1397 گامی بلند در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی و ارتقای تولید دانش و مهارت ملی برای جامعه مهندسی ایران به شمار میرود و خوشبختانه نصب و عملکرد بی نقص آن بر فراز بلندترین پایه پل سارای؛ مقدمه ساز دستاوردی ماندگار و اقدامات متعدد بعدی برای ساخت تجهیزات پل سازی شاریو در کشور گردید. شرکت توسار ضمن الگو برداری از نمونه خارجی، طراحی خاص قطعات قالب را به فراخور مشخصات پل سارای، در دفترفنی خود به انجام رسانده و با تولید نقشه های شاپ و استفاده از ظرفیت خوش نام ترین شرکتهای صنعتی، برش و سوراخکاری ورقهای این قالب را با کیفیت و سرعت بالا آغاز نمود.

راه‌آهن میانه-‌اردبیل به طول 175 كيلومتر به عنوان یکی از پرچالش ترین پروژه‌های ریلی کشور، ضمن عبور از مسیرهای صعب العبور کوهستانی، از نظر میزان و نوع ابنیه فنی یکی از خطوط ریلی منحصر به فرد کشور محسوب می گردد كه بزرگترين تونل مسير به طول ١٢٠٠ متر و خاص ترین پل (پل ساراي) به طول ٥٥٦ متر توسط شرکت توسار احداث گردیده اند.
پل سارای در حد فاصل دو تونل، در دره ای کوهستانی و در مجاورت رودخانه قزل اوزن و مشرف بر محل دریاچه سد شهریار قرار دارد. عرشه بتنی در عمده ی طول این پل، به روش طره ی متعادل و توسط قالب های پیش رونده که در فناوری روز پلسازی دنیا به قالب های شاریو شهرت دارد، با طرح معماری شایسته و کیفیت سازه‌ای کم نظیر ساخته شده است.

خلاصه ای از پروژه

به دلیل شرایط ویژه این پل، در ابتدای شروع پروژه، کارشناسان متخصص بتن توسط شرکت توسار بکارگمارده شدند تا علاوه بر کنترل کیفیت معمول کارگاهی که در تمامی پروژه ها صورت می گیرد، نظارت ویژه ای بر روی بتن پل سارای انجام شود. تخصص این مجموعه، بهینه سازی طرح اختلاط و تولید بتن های با مقاومت بالا برای سازه های خاص بوده؛ که با هدف تولید بتن با حداکثر مقاومت و دوام و در نتیجه افزایش طول عمر پل سارای و نیز پیش بینی ملاحظات خاص کسب مقاومت در روش اجرای شاریو شروع به فعالیت نمودند.

ملاحظات دوام بتن این پل، بویژه از حیث مجاورت پایه ها با عوامل واکنش زای آتی در دریاچه سد و بحث واکنش زایی قلیایی سنگدانه ها در کنار ملاحظات اجرایی لازم از حیث کارایی و روانی بتن جهت بتن ریزی در عرشه این پل در ارتفاع بالای پایه ها و نیز در بخشهای با آرماتور و کابل گذاری با تراکم بالا و مسیر غلاف کابل‌های پیش‌تنیدگی متعدد در طول بلند دهانه ها، ایجاب می کرد شرایط متفاوتی برای طرح اختلاط این پل نسبت به طرح اختلاط بتن های رایج مصرفی در محور مورد توجه قرار گیرد.
از سویی برای اجرای عرشه‌ی پل که غالبا به صورت طره متعادل با قالب شاریو اجرا گردید، قالب برداری سریع و پیش‌روی پروژه، حصول مقاومت بالای سریع را نیز ایجاب می‌کرد.